Tuesday, August 14, 2012

Contact Lens User Manual by Me.


.A THING DAT WE PUT DIRECTLY ONTO THE RETINA.


sekarang nie aku tengok ramai yang dah pakai contact lens(CL), even yang tak rabun pun ade yang pakai CL. aku pun pernah jugak pakai CL nie, my feveret CL is kaler hitam yang besar from freshkon. sgt comfortable. but pricy sikit la. then bile time kegawatan ekonomi aku beli yang biase, no colour2.. murah sikit tapi tak selesa la. maybe CL tu tak fit kat mate aku. and now, aku dah tak pakai CL. sebab per.? sebab aku dapat implication drpd pemakaian lens tu. okeh, bile kite pakai CL nie, hygiene kite kene jage. 

how u keep,handle and use ur CL is very important. 
  • bekas for keep CL tu mestilah bersih, jgn ade habuk2 dalam tu. kalau boleh, make it zero dust.
  • untuk store CL tu pastikan korang rendam dalam mutipurpose solution. bukan air masak, mineral or air dari jamban. 
  • jangan cuci lens gune air biase, gune ur multipurpose solution tu. content of that solution is totally different from the tap water. remember that. 
  • untuk lens yang baru dibuka from bekas die tu, korang rendam kejap lam solution, about 10 minutes then pakai about 8 hours dulu. 
  • before pegang lens tu, pastikan tangan anda bersih. kalau boleh, sabun dulu tangan tu.
  • pastikan before pakai tue, cuci lens by rubbing it on ur palm and between ur two fingers. 


  • mase nak fit kat mate tu, pastikan bentuk lens tu jadi macam mangkuk, bukan kuali. means bahagian tepi tu tak tajam atau terkeluar. for example macam nie:

  • pastikan CL tu direndam sepenuhnya. jangan la keder sgt solution ouh. haih~
  • make sure anda tau camne nak pakai lens. kalau first user tu mintak la kawan2 yg dah jdi advanced user tu tolong ajarkan. 

hmm..ape ag eh, sampai sini jela dulu..kalau ade info ag aku update balek. and maybe nt aku buat entry pasal implications/kesan dari pemakaian lens nie. and my advice, belilah CL yang ade dijual di kedai2 spek yang jename nye kite biase dengar, macam freshlook, air optix, acuvue, blincon, bausch&lomb and beberape lagi la. and kalau boleh, elakkan beli CL yang korea lens, geo lens and sebagainya yang murah2 tu coz banyak kes yang berkaitan dengan pemakaian CL yang tak dapat kelulusan KKM tu. so, sayangilah mata anda. 



kalau spek korang besor bebenor camnie dan efek ur looks, pakai jela CL.

kang x pasal2 kene gelak. jahat tol sape yg gelak tu kan. haish~

HIK3~~ XD


nervous first tyme pakai CL.



HAH.! kan dah commeellll...^_^
p/s: kalau ade sesape nak tambah, silekan.. pade senior aku yg terbace entry nie, dialu-alukan menambah or correct mane yg tak betol. hehe... TQ.


2 comments:

NUR AIN AZMAN said...

Comel laaaaaa.
Follow u

Iylia Syazwanie said...

Lia pon rabun. Ingat nak pakai CL jugak tapi tak berani. So, pakai spect jela. Hohoho. Btw, nice info dear! Follow u too :D

Apakah itu Pupillary Distance (PD)?

Assalamualaikum...  Seperti yang aku janjikan pada post sebelum ni pasal cara tentukan saiz spek( klik sini untuk baca ) aku ada mention ...