Sunday, April 28, 2019

Apakah itu Pupillary Distance (PD)?

Assalamualaikum... 

Seperti yang aku janjikan pada post sebelum ni pasal cara tentukan saiz spek(klik sini untuk baca) aku ada mention pasal PD.

PD atau pupillary distance adalah jarak di antara anak mata kanan dan kiri. Ukuran PD perlu diambil dan sangat penting dalam proses pembuatan cermin mata terutama yang mempunyai power mata tinggi dan cermin mata bifokal/multifokal.


Contoh pengukuran PD
Sumber : Google

Macam mana PD diukur?
1) Denganmenggunakan alat pupillometer. Tapi bukan semua kedai spek ada alat ni. Its okay kalau pekerja kedai spek tu tak gunakan alat ni sebab ada lagi satu alternatif yang sama tepat ukurannya.

Pupillometer
Sumber: Google

2) Guna pembaris & pen/marker. Kebiasaanya mereka lebih suka menggunakan pembaris sebab lagi senang dan kadang-kadang lagi tepat daripada pupillometer. 

Pen digunakan sebagai objek untuk korang fokus sewaktu pd diambil.
Kadang-kadang ada yg menggunakan jari/pentorch. Marker biasanya digunakan untuk menanda point mata pada cermin mata. 

Contoh menanda point mata pada cermin mata.
Sumber: Google

Pastikan waktu korang buat spek tu sebelum bayar, tanya pekerja kedai tu;


"PD saya dah ambik?"

Kalau pekerja tu tak tahu PD tu ape, korang boleh la explain pada mereka pula😅 


Alright, thanks for reading...😊

3 comments:

Emma said...

Sy tempah spec online dan pD lari sikit..boleh adjust di kedai spec atau perlu tukar whole lens

Cik Awatif said...

@Emma perlu tukar whole lens. Normally lari sikit dalam 1-2mm consider ok. But kalau dah pakai lebih sebulan dan still rasa pening atau tak selesa,better replace the lens.

Pejalannnkaki said...

Saya ada beli spec di kedai spec tp haritu saya lupa nk tny psl ni pd pekerja, bila dh dpt 1st day pki rasa pening, nak terus ke kedai tukar whole lens atau try pakai utk few days? Mohon pencerahan

Apakah itu Pupillary Distance (PD)?

Assalamualaikum...  Seperti yang aku janjikan pada post sebelum ni pasal cara tentukan saiz spek( klik sini untuk baca ) aku ada mention ...